Jak vařit i s dětmi

s radostí a bez stresu

Živý 4 týdenní kurz pro rodiče dětí od narození do 4 let, kde se prakticky naučíte, jak je možné trávit v kuchyni více společného času a naučit se si to spolu užívat.

Pozvánka od Irči na 4týdenní kurz a stručný popis toho, co zažijete a jak se změní váš pohled na věc!

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Nejpozději v době, kdy dítě začne chodit, začíná být obtížné uvařit doma v klidu oběd, nebo jen připravit snídani. Dítě se rozpohybuje a chce vidět a sahat na vše, co se doma je a co se dělá. Chce se přidat!

Rodiče bývají jeho aktivitou často zaskočení a  obvykle reagují odvelením dětí mimo kuchyň.

Případně vysvětlují... a rezignují. 

Všechny změny během růstu a vývoje dítěte jsou náročné, můžeme se cítit bezradní, vystrašení anebo vzteklí.

  • Stává se vám denně, že si neuvaříte v klidu ani kávu? A když ji uvaříte, pijete ji studenou?
  • Bojíte se, že se dítě zraní o nůž nebo se popálí?
  • Toužíte po tom, aby úklid nákupu s batoletem netrval 5 x déle než bez batolete?
  • Tečou vám při společném času v kuchyni nervy? Ať už je to pečení buchty, příprava večeře nebo společné stolování?
  • Rádi byste naučili své dítě návyky (u jídla sedíme, po jídle uklidíme ze stolu), ale nevíte, jak na to?
  • Obáváte se, že vaše dítě jí moc nebo málo, že mu chybí něco z hlediska výživy a pestré stravy?

Nebo už jste na mateřské třeba poněkolikáté a stále bojujete s tím, jak uvařit a být s dětmi v kuchyni v pohodě?

  • Vnímáte, že vás dítě neslyší/neposlouchá, i když se opravdu snažíte? 
  • Vadí vám, že když dítě do kuchyně pozvete, končí to katastrofou?
  • Potřebujete vedení – informace, o které bude možné se opřít a ukázky práce, kterou je možné dítěti nabízet?
  • Máte v hlavě ideál, jak bude dítě způsobně sedět u snídaně, ale ono skáče po kuchyni a rukama od marmelády osahá všechny stěny?
  • Cítíte se mizerně, protože je vaření a jídlo náročné? Život s dítětem se točí kolem jídla - ale často to drhne?

Tyto pocity a výzvy prožívá mnoho rodičů malých dětí a většina z nich sama nenalezne možné postupy, jak a kdy lze u dětí podpořit lásku k činnostem v kuchyni. Většina rodičů se snaží, ale opravdu neví, jak rozvíjet obratnost dětských ruček, dokončení práce a pořádek v kuchyni. 

Dovoluji si nyní říct, že...

Je možné zlepšit jakýkoli stav, který doma s dětmi aktuálně máte.

Batolata dovedou v kuchyni udělat opravdu velké množství práce, která je nejen baví, rozvíjí, ale také je (doslova!) sytí!

Každý dospělý potřebuje podporu s výchovou svého dítěte – metoda cukru a biče je sice velmi účinná, ale ničí vztahy. Naopak nejasné hranice a výchova bez hranic bývá zahlcující pro dítě, kterému chybí opora dospělého.

Není nutné si rvát vlasy, že selháváme jako rodiče. Není nutné ani cepovat dítě. Zkuste se začít dívat na to, co vám batole ukazuje a dejte mu takovou obtížnost činnosti, která povede ke koncentraci, rozvoji motoriky i komunikace.

Není nutné nakupovat drahé vybavení pro děti nebo dokonce didaktické hračky, které simulují činnosti v kuchyni.

Je možné moudře nabídnout vhodnou činnost tam, kde se kouzlí s jídlem... a změny přijdou!

V momentě, kdy dospělí dostanou informace o tom, co jejich dítě potřebuje a čeho je schopné dosáhnout, změní se jejich postoj k dítěti - ubyde tlaku na sebe i dítě, stanou se součástí procesu vývoje a začnou vývoj podporovat. Začnou dítě skutečně vnímat a všímat si, co ho baví v rutinních činnostech.

Následně je pro ně jednodušší je přizvat k práci (nejen v kuchyni, ale i jindě doma nebo na zahradě), protože ho lákají na něco, o čem už předem ví, že dítě půjde udělat nadšeně! A tak postupně roste jejich sebedůvěra v sebe v roli rodiče i jejich důvěra v dítě.

Domácnost se změní. Přibudou činnosti, které batole spokojeně vykonává s maminkou nebo tatínkem a ti nemají přehnaná očekávání. Jsou realističtí. Netlačí ani na sebe ani na svého syna či dceru. Začnou si užívat společný čas. Užívají si běžný život. Nedělí čas na práci a hru - prostě žijí.

Tato změna není až tak patrná zvnějšku - byť je kuchyň upravená pro potřeby dětí: najdete tam stupínek, zástěru, malé nástroje do dětské ruky, malé nádobí. Vše tam má své místo. Tiká to tam jako v hodinovém stroji. Ale uvnitř lidí, co tam žijí, je změna ohromná. Jsou rádi, že jsou spolu. Nevadí jim, že dítěti činnost zabere tolik času - protože si ji umí užít a ocenit. V hloubi srdce cítí, že jejich dítě je nyní více v souladu se sebou a s nimi. Ubyde konfliktů a stresu na straně dítěte i dospělých. Přibyde radost z jídla. A ruce i mozek batolat se rozvíjí mílovými skoky!

A objeví se ta nejdůležitější ingredience v jakémkoli receptu: LÁSKA. 

Co vás čeká v kurzu?

  • VIDEA: Každý týden otvíráme nahrávkami s teorií a praktickými informacemi a vysvětlením konrétních možných činností a postupů s ohledem na věk a temperament vašeho dítěte. Budeme postupovat od jednodušších ke složitějším činnostem. Budeme konkrétní - uvidíte v ukázkách i různé děti. 
  • Obrazový materiál: Ke každému tématu najdete adekvátní fotografie a materiál s recepty pro vaření s batolaty v pdf k tisku. 

  • ŽIVÁ SETKÁNÍ: Každý týden se setkáme živě přes Zoom, kde budu odpovídat na dotazy, které můžete v´během kurzu mít. Záznam je samozřejmostí.
  • V uzavřené FB skupině denně odpovídám na dotazy jakéhokoli druhu k tématu batolat. Skupina je prostorem pro sdílení. A v případě dotazu. "Jak mám s dítětem zařídit aby..."  je prostorem pro poskytnutí zpětné vazby k videu, pokud ho nahrajete - což je velmi efektivní nástroj učení. Není to povinné! Je to příležitost - a odvážlivci se vždy ozvou! 🙂

  • AKTIVNÍ ÚČAST: Kurz má délku 4 týdnů, abyste navrhované postupy a změny uvedli do praxe. Postup je následovný: shlédnete videa, fotky a přečtete texty. Vytisknete recepty, možná nakoupíte ingredience na polévku či buchtu a zamyslíte se, jak práci uspořádáte svému dítěti. "Nakalibrujete" činnost na schopnosti vašeho dítěte - a otestujete tuto "hypotézu" v praxi. Zreflektujete výsledky - sepíšete, kde to šlo a kde ne. Nasdílíte v FB skupině. A opakujete! 🙂

Bonusy ++++

  • BONUS č. 1 - Rozhovor s Evou Prokešovou, nadšenou kuchařkou zdravé stravy, která je chutně mňamózní. Vaří s radostí a grácií a vnímá, jak důležitý přesah má to, že spolu s dětmi trávíme čas při přípravě jídla. A letos se vrhla na FaceYogu!
  • BONUS č. 2 - Rozhovor s Nikol Holleinovou, maminkou 3 dětí, psycholožkou a ředitelkou lesní školky, o významu, kterou na děti má skutečná práce. Mluví o pozitivním dopadu vaření s dětmi na jejich psychickou pohodu a sebedůvěru. 
  • BONUS č. 3 - přístup k 100 min záznamu webináře Samostatnost dětí u jídla
  • BONUS č. 4 - přístup k 3 hodinovému záznamu kurzu Montessori v kuchyni
BONUS K POKOUKÁNÍ! REGISTRUJ SE ZDE >>

Delší popis kurzu od Irči na 4týdenní kurz!

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Co si z kurzu odnesete?

V kurzu provádím rodiče teoretickým základem stran vývoje motoriky, komunikace a emocí ve věku dětí od narození do 3 let. A tyto poznatky promítám do praxe v oblasti přípravy jídla, přípravy stolu, samotného stolování, komunikace a rozvoje slovní zásoby a zdvořilého chování kolem jídla.

Porozumíte tomu, co a proč batolata dělají a jak naložit s nežádoucím chováním. Vysvětlíme si, jak s respektem k věku i osobnosti dítěte naložit s chováním, které dospělé obvykle irituje, a jak chování směřovat k radosti z jídla u stolu.

Pochopíte to, jak prostřednictvím zapojením dítěte do přípravy jídla, stolu a samotného způsobu stolování ovlivníte postoj dětí k jídlu a podpoříte jejich přirozený vývoj, lásku k sobě a sebehodnotu.

Naučíte své děti pracovat v kuchyni v období, kdy je to nesmírně baví a oprvadu se tam hrnou! Kromě zdravého sebevědomí ohromě naroste jejich koordinace těla i rukou, což je užitečnou přípravou pro nástup do školky a školy

A protože se doma točí mnoho aktivit kolem jídla (nákup, příprava surovin, vaření/pečení, umývání nádobí, utírání stolu), prožijeme si díky 4 společným týdnům kurzu, jak jemně a pevně dané změny zavést do každodenní praxe.

Opečujeme vaše obavy a strachy. Na mnoha situacích si ukážeme, jak konkrétně dané jídlo připravit, jak připravit sebe, jak to může s vaším batoletem během dané aktivity dopadnout a co se učí díky vámi vynaložené energii - není to jen o jídle! 

Vysvětlíme si na fotkách a krátkých videích s dětmi, jak vypadá láska a respekt k dítěti v kuchyni. Láska prochází žaludkem – ale ne všechnu lásku musíme dítěti do žaludku "nacpat". Spoustu lásky vyrobíme tím, že spolu trávíme čas u smysluplné práce, což může být příprava na jídlo – ne jídlo samotné.

Kurz jsem uvážlivě sestavila tak, aby se kompetence dospělých i dětí postupně zvyšovaly. Aby dospělí dobře dokázali kalibrovat obtížnost aktivity, kterou batoleti nabídnou. Aby rostla důvěra dospělých v dítě. Abyste společně postupovali od jednodušších aktivit ke složitějším a měli čas vše vstřebávat s mojí podporou.

Zvu vás na kurz, který se točí kolem jídla, ale ve skutečnosti se týká sebehodnoty, sebedůvěry a bezpodmínečné lásky.

Zaujal vás kurz?

Jak bude probíhat konkrétně?

OBSAH KURZU

  • Jedná se o videolekce, texty, fotografie, videa a záznamy z živých vysílání.
  • V 2.-4. týdnu najdete v kurzu pdf s receptem ke tisku.
  • Máte k dispozici také klasifikační karty ovoce a zeleniny pro nákupy s batolaty.
  • Bonusy pro 1. a 2. týdne jsou inspirativní rozhovory se ženami k tématu vaření s dětmi. Jedna je nadšená kuchařka zdravé stravy a bloggerka. Druhá je psycholožka a ředitelka lesní školky.
  • Bonusem 3. týdne je záznam webináře Samostatnost dětí u jídla.
  • Bonusem 4. týdne je záznam kurzu Montessori v kuchyni.

TERMÍNY

  • Kurz bude probíhat během 4 po sobě jdoucích týdnů.
  • Oficiální začátek kurzu je v pondělí 8.1.2024. Kurz končí posledním živým vysíláním po 4 týdnech. První týden bude dostupný od pondělí 8.1.2024 od 10:00.
  • Hlavní obsah kurzu bude zpřístupněn v členské sekci webu. Každý týden v pátek v 9:00 se otevře obsah následujícího týdne. (tj.12.1. pro 2.týden, 19.1. pro 3.týden, 26.1. pro 4.týden)
  • Kurz a všechny materiály pro vás budou přístupné po dobu 1 roku do konce února 2025.
  • Bonusový záznam webináře Samostatnost u jídla i záznam kurzu Montessori v kuchyni vám zůstane přístupný po dobu 3 let, do konce února 2027.

ŽIVÁ VYSÍLÁNÍ & FB SKUPINA

  • Živá vysílání budou ve středu 10.1., 17.1., 24.1. a 31.1.2024.
  • Živá vysílání budou probíhat přes ZOOM v 13:00-14:30 h.
  • Záznam Zoomu se objeví v členské sekci webu ve čtvrtek v 13:00 h.
  • V uzavřené FB skupině budeme od 8.1.2024 pokládat dotazy a sdílet zkušenosti, na které odpovím buď obratem anebo na Zoomu, nebo pro vás vytvořím extra video. Skupinu pro vás nechám otevřenou ještě rok od začátku kurzu.
  • Po celou dobu kurzu vás budu podporovat tak, abyste hladce proplouvali nástrahami nových výzev, které s dětmi potkáte. 🙂

Reference od maminek, které si již prošly "změnou v kuchyni"

Nesnáším vaření, pečení a vůbec vše, co se v kuchyni děje. Velmi brzy mě opustila romantická představa o mně a o mých dětech v kuchyni, při které jsem nás viděla čisté, šťastné a na konci s vynikajícím jídlem. Binec, řev a plýtvání. Pak jsem absolvovala dílny u Irči, která mě láskyplně hladila po zádech s velmi trefným doporučením “dýchej”, “jsi na něj moc rychlá” a “nech to být, to zvládne” a ono to najednou šlo. Našla jsem důvěru v ty malé ručičky, které obratně drží ostrý nůž navzdory svému věku. Ne vždy se trefí do hrnce, kam hážou kousky zeleniny. Ale šťastně si nesou vlastní svačinku ke stolu, mají radost z upečené buchty a s nakrčeným čelíčkem válí těsto na štrůdl. To je to, co mě motivuje. Plné břicho, užitečně a většinou radostně strávený čas s dětmi, naděje, že jednou vaří obědy a večeře oni. Díky, Irčo.
Nikola Halasovámaminka 2 dětí
Vřele doporučuju Irčin Montessori přístup k dětem (nejen) v kuchyni! 🙂 Když jsem změnila způsob servírování (z "já chystám na talíře v kuchyni na lince") na "každý si sám nabere na jídelním stole", dala jsem dceři nejen motorickou aktivitu (nabírání jídla), ale také MOŽNOST VOLBY a DŮVĚRU v její schopnost se sama obsloužit podle svého uvážení. Moc mě překvapilo, jak to zlepšilo její vztah k jídlu a taky naši všeobecnou pohodu při stolování. No a pro mě pohoda u jídla za tu důvěru (a špinavý stůl) rozhodně stojí. 🙂
Mary Šálkovámaminka 2 dětí
Plout s dětmi v kuchyni je v mých očích velké umění. Uvědomila jsem si to plně v momentě, kdy jsem se s dcerkou ocitla s vařečkou v ruce v kuchyni, která nebyla připravená na to, aby se mohla do vaření zapojit. Kde nemohla být samozřejmou součástí toho velkého čarování, které k tanci zve snad všechny smysly. Kde člověk najde tolik barev, chutí, vůní, zvuků, mazlavostí, tekutostí a hnětáníčka než právě v kuchyni? Najednou…než jsme si našly cestičky…bylo uvařit tak těžké. Proto, milá Irčo, moc děkuji za lavinu inspirace, jak upravit domov i postupy. Jak připravit samu sebe. V hlavě, v očekáváních. Za pomoc dívat se na svět očima dítěte. Tolik to obohatilo i můj vlastní život a prožitek z vaření. Děkuji!
Veronika Uhlířovámaminka 2 dětí

S batolaty postupujeme v klidu, jemnosti a se solidními hranicemi.

Proto postupně rozvineme a uvedeme do praxe tato témata:

1. týden: Ovocná svačinka doma

  • rozvoj jazyka - pojmenování 18 druhů ovoce a nástrojů, se kterými budeme pracovat při jejich konzumaci, pojmenování pohybů - sloves, dále přídavných jmen a příslovcí
  • rozvoj matematických dovedností při svačince - párování, třídění, počet do 3
  • rozvoj hrubé a jemné motoriky při přípravě svačiny
  • příprava stolu, uložení ovoce a vybavení v kuchyni
  • rozvoj vůle - výběr a volba, hranice, empatie, naslouchání

2. týden: Pečení pro návštěvu

  • tyčinky z listového těsta, muffiny, litá kynutá buchta, chleba z kvasnic   postupy s videi a fotkami, pdf s ingrediencemi k tisku
  • bezpečnost práce kolem trouby, prevence spálení, práce s úrazem
  • rozvoj slovní zásoby a rozvoj motorických dovedností se zaměřením na koordinaci pohybu a vůle

3. týden: Obědová polévka

  • 4 zeleninové mixované polévky
  • krájení - vhodné druhy zeleniny ke krájení, vhodné nástroje 
  • jak "zdobením" dále rozvíjet opakování pracovního cyklu, jemná motorika s olejem, semínky apod. na dochucení polévek
  • zvaní k jídlu, ochutnávání, nalévání a přidávání, hranice - dost/ještě
  • sebeobsluha a obsluha druhých
  • příprava stolu, očekávání stran čistoty u jídla, úklid po obědě - úklid prostředí a péče o ústa/ruce

4. týden: Snídaně jako vrchol rodičovských kompetencí

  • různé druhy snídaní (kaše, pečivo a máslo/pomazánka, muesli, jogurt, vejce, smoothie)
  • mazání pečiva máslem/džemem, manipulace s muesli a mlékem, výběr a otvírání jogurtu, práce s mixérem, smažení vajec na pánvi, vaření kaše v hrnci 
  • práce se stresem - zvládání časového presu po ránu

CENA KURZU

Cena kurzu pro hlavní kampaň 1.990 Kč

1.490 Kč

Možnost platby na 2 splátky po 1 měsíci.

Jste zvědaví, co o mně říkají moje klientky?

Už několikátým rokem nás Irča doprovází na naší rodičovské, respektující cestě. Je pro mě obrovským zdrojem energie, zkušeností a inspirace. Když jsem se starším synem přišla na první dílničky, uchvátilo mě do detailu připravené prostředí, od příchodu, přes sebe-péči, chystání svačinky až po přípravu oběda, jeho konzumaci a následný úklid. Syn mi od malinka rád pomáhal v kuchyni, a tak bylo úžasné zjistit, jak mu práci v kuchyni usnadnit, vylepšit, aby se mohl co nejvíce zapojit a já do toho co nejméně zasahovala. Zjistit, že stačí málo slov a dát dítěti důvěru, a pak je to opravdu veliká radost na obou stranách 🙂 Díky za to, co děláš, Iri, za Tvoji cestu, za to, že jsi a že u toho můžu být s mojí rodinou součástí.
Veronika S.maminka 2 dětí
Setkání s Irčou bylo pro mě a Sebíka život měnící. Pomohla mi uvidět, že i malé dítě zvládne samo mnohem víc, než jsem si vůbec uměla představit. Díky tomu jsem více pochopila, co ode mě jako mámy Sebík potřebuje, a kde bych mu zbytečně svojí nadměrnou péči bránila v rozvoji. Naučila jsem se, jak mu připravit prostředí, které ho podpoří k větší svobodě, samostatnosti a zodpovědnosti, a je pro mě teď velká radost ho zapojovat do společné práce (nejen v kuchyni) a vidět, jak si to užívá a je na sebe pyšný. Irču Kubantovou doporučuji kudy chodím, protože je pro mě nesmírně inspirující a má ohromný podíl na mém mateřském sebevědomí a na krásném vztahu, který se Sebíkem máme.
Nela Fejtová, lektorkamaminka Sebastiana
Vaření a vše kolem přípravy jídla byl pro mě velký stres, nezvládala jsem skloubit potřeby dcery a "povinnosti" okolo domácnosti. První zlepšení nastalo po pořízení učící věže, kdy jsem měla volné ruce, dcerka viděla na pracovní plochu, a byla se schopna zapojit do práce. Další výzvou pro mě bylo dát jí prostor a důvěru. V tom mi pomohlo připravené prostředí a inspirace na dílnách intensive u Irči Kubantové. Chtělo to čas, musela jsem potlačit svého perfekcionistu a obrnit se trpělivostí, ale dalo mi to klid, důvěru a smysluplné trávení času s dcerou, který si obě užíváme.
Tereza Tulková, technolog odpadních vodmaminka Aničky a Elišky

Zní to jako zázrak?

Pokud nám na něčem záleží, vynaložíme úsilí na učení či změnu, upřeme na to naši energii a pozornost, a tak se toto soustředění časem projeví v realitě.

Na žádném z mých kurzů neslibuji instantní řešení, protože nevěřím na to, že změna je snadná, rychlá a trvalá. Změna je možná.

Může se stát, že vám kurz otevře oči, uvídíte své dítě z nového úhlu a budete schopní rychle a efektivně docílit pohody u jídla.

Je ale možné, že se odkryje vaše hluboká rodinná historie - a od té je možné se odpoutat, pokud si to zvolíte. V takovém případě bude potřeba odvaha a odhodlání, vědomé rozhodnutí a vytrvalost. Já vám budu na blízku i pro individuální diskuse mezi čtyřma očima, budete-li potřebovat.

Věřím v to, že budete-li ochotní se podívat do svého srdce a naslouchat tomu, zda se ozývá láska nebo strach, postupně uvidíte změny v realitě svého rodinného života. Pokud najdete v srdci strach, vyslechnete ho a zjistíte, co pro něj můžete udělat, aby mohl odejít, pak vás už nebude muset mít nadále ve své moci. Pokud je tam láska, vítejte! 

Pokud tohle zní fér, tak se přidejte ke skupině rodičů, kteří chtějí pohodu u snídaně a oběd v klidu. Přidejte se k těm, co chtějí své děti nejen chránit, ale také vychovávat. Obejměte svoje batole a sebe sama a vydejte se se mnou na cestu. Nevím přesně, kam dojdeme, ale dojdeme tam společně... Bude to jistě blíže k vašemu srdci a k srdci vašich dětí. 

Kdo vás kurzem provede?

Jmenuji se Irena Kubantová, jsem máma 3 dětí a baví mě lidi. Díky 15 letům při podpoře rodičů a schopnosti identifikovat, co dětem i rodičům brání ve vývoji, nacházím cesty pro nastavení většího řádu a harmonie v rodinách.

Říkávám, že pracuji s batolaty a předškoláky, dětmi na prvním stupni ZŠ a s adolescenty - ve skutečnosti se na projevu a chování dětí především odráží to, jak jim rozumí a jak je respektují jejich rodiče. Pokud rodiče prakticky chápou vývojové možnosti a potřeby svých dětí a podporují jejich i svůj přirozený osobnostní typ, pak se v rodinách dějí zázraky. Zavládne činorodá radost.

Ráda se obracím k celostnímu výchovnému systému M.Montessori a také vítám přijetí vrozené typologie osobnosti jedince. Díky těmto nástrojům se učíme s rodiči hledat, co je pro jejich dítě během růstu a rozvoje přirozené a jak je mohou podpořit v nejdůležitějším formativním období jejich života.

  • 15 let zkušeností práce s dětmi a rodiči
  • 1000+ konzultačních hodin v rodinách
  • 2900+ vyškolených rodičů na živých seminářích

"Cesta k dětem, do jejich srdcí, vede přes vaše srdce a vaše zkušenosti."